Aan het einde van het eerste jaar krijgt iedereen te maken met marktonderzoek. In het studentenbedrijf hebben alle studenten al eerder kennis gemaakt met marktonderzoek, maar nu gaan de studenten het echt leren. Aan het einde van het jaar moet een heel verslag ingeleverd worden met alle criteria van een professioneel marktonderzoek. Daaruit moet uiteindelijk een aanbeveling naar de klant toe komen. De klant was voor alle studenten hun eigen studentenbedrijf. Dat was bij mij niet anders. Ik heb dus samen met mijn bedrijf een marktonderzoek gedaan in de markt van de Twhistle.
Alle conclusies en aanbevelingen moesten gepresenteerd worden aan de rest van de studenten en aan de docenten van marketing en statistiek. Uit de beoordelingen van de presentatie en het verslag is het cijfer 6,9 gekomen.
Ik had van te voren nooit gedacht dat marktonderzoek zo complex in elkaar zat. Normaal gesproken begon ik verslagen eerst met een deel- en hoofdvraag. Maar na marktonderzoek heb ik geleerd dat je daar op het begin nog helemaal niet van op de hoogte bent. Om daartoe te komen moeten eerst je aanleiding en probleemtypering bekend zijn. Daarna kunnen pas onderwerpen weggestreept worden totdat je uiteindelijk tot je probleemstelling uitkomt.
Ook was duidelijk dat ik net zoals de meeste studenten te makkelijk dacht over de probleemstellingen, het manier van aanpakken enzovoort. Van te voren heb je natuurlijk een idee waar het vandaan kan komen. Daarom richt je je al veel te snel één kant op terwijl het ook iets heel anders kan zijn.
Tijdens het project heeft iedereen zich ook bezig gehouden met statistiek, omdat dat van groot belang is bij een marktonderzoek. Hierdoor heb ik geleerd met het programma SPSS te werken.